A közismereti tárgyak kapcsolódási lehetőségei a szakmai projektekhez

A közismereti tárgyak kapcsolódási lehetőségei a szakmai projektekhez

A 2020/21-es tanévtől új kihívások elé néznek a közismereti tárgyak oktatói a szakképző intézményekben. Az ágazati alapvizsga követelményeire való tekintettel a közismereti tantárgyak témakörein, tartalmán és óraszámain túl figyelmet kell szentelni a projektfeladatokra is, amelyek rendszeres lebontásban jelennek meg egy-egy szakma oktatásában. A közismereti tantárgyak oktatói a tananyag tartalmától függően csatlakozhatnak a projektekhez.

Ez csak úgy valósulhat meg, hogy előre tervezünk és egyeztetünk a szakoktatókkal, „az összedolgozás képességét”érvényesítjük munkánk során. A Kommunikáció-magyar tantárgy órán például a festőprojekthez csatlakozva a márványozás szó szerkezetét vizsgáltuk, szöveget dolgoztunk fel Európa híres márványlelőhelyeiről. Matematikából az ünnepi csomagoláshoz szükséges papír területét számolták ki a tanulók-így csatlakozva az eladók szakmai projektjéhez.

A közismereti tantárgyak projektkapcsolatai is segítik, hogy a diákok megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek választott szakmájukban, felmérjék lehetőségeiket a munkaerőpiacon, tapasztalatot szerezzenek, felkészültek legyenek például egy álláskereséshez. Az ágazati alapvizsgák eredményei azt mutatják, hogy sikeres az együttműködés a közismereti és a szakmai tantárgyak között.

Schwarcz Júlia oktató